mandag den 29. august 2016

"Vildhunden & panteren" af Sidsel Sander Mittet

 Org. titel:  Vildhunden & panteren, Morika 2 – Forlag: Forlaget Facet – Udgivet: 2015 – Sidetal: 335 – Sprog: Dansk 

Anmeldereksemplar fra Forlaget Facet. 4/5 stjerner

”Korau, Eshri og deres venner er ankommet til Modstandslejren. Men selvom det er rart endelig at kunne føle sig tryg, er alt ikke, som de havde drømt om. Zaak har forladt dem, Oryndros styrke vokser og Aubr er stadig ikke reddet. Snart må Eshri og Korau træffe et valg. Skal de stiltiende acceptere tingenes tilstand eller sætte sig op mod dem, der tidligere var deres venner? Skal de blive i sikkerhed eller kæmpe for det, de tror på?”

Vildhunden & Panteren er anden bog i Morika-trilogien af Sidsel Sander Mittet.

Efter at have læst Rent blod var jeg meget spændt på at læse om Vildhunden & panteren ville blive lige så god som etteren. 
Og sikke en fortsættelse det var! Vildhunden & panteren skuffede bestemt ikke. Bogen led ikke af at være en toer og var mindst lige så spændende som etteren, og i min optik endnu bedre. 

Handlingen fortsætter dér hvor at Rent blod sluttede. Da vennerne kommer til modstandslejeren som er ledet af Eshris storebror Raesh, tror de at de er i sikkerhed fra Oryndro og forbereder derfor deres kamp mod Oryndro. De finder dog hurtigt ud af, at Raesh er en hård leder som har hilaer som slaver i lejren. Eshri beder sin bror om at få frifundet hilaerne og redde Aubr, men det vil Raesh ikke høre om. Da Raesh indsætter en retssag mod Oryn og Zaak, indser vennerne at de ikke længere er sikre i lejren, og de er nødt til at vælge side. Hvem kan de virkelig stole på, hvem er deres venner. De vil samtidig stadig gerne kæmpe mod Oryndro og finde Aubr, og det hele bliver blandet sammen og det får store konsekvenser for dem.

”Der var meget, jeg ikke kunne tale med ham om. Han fattede ikke det med hilaerne, og jeg ville aldrig kunne fortælle ham, at jeg skyldte en hila mit liv, ligesom han heller aldrig ville kunne forstå min angst, dengang jeg var fange. Til tider tvivlede jeg på, om han overhovedet havde opfattet, hvorfor vi kæmpede mod Oryndro. Det var kampen alene, han var interesseret i.”
  
Jeg kom til at holde mere af karaktererne og jeg blev ikke i så høj grad irriteret på dem og deres valg. Især Eshri, Korau, Oryn og Zaak udviklede sig alle sammen meget igennem bogen, både på godt og ondt. Eshri og Korau blev mere menneskelige og troværdige som fortællere, hvilket jeg manglede lidt i den første bog. Vennerne var mere modne og kæmpede for en sag der var større end dem selv. Eshri var ikke i så høj grad den naive pige mere, og Korau tørstede ikke længere efter krig og kamp for sjov skyld.
Mittet beskriver godt konsekvenserne af krig, og bogen er på mange måder mere dyster end den forrige. De unge, såvel som de gamle, er mærket af deres egne handlinger og de ting som ”krigen” har ført med sig. De får traumer, paranoia og frygt. Hovedpersonernes venskab bliver virkelig sat på prøve under disse forhold, hvilket Mittet fint får beskrevet med både gode og dårlige konsekvenser. 
Noget af det jeg synes var meget positivt og realistisk ved bogen var, at de forskellige personer måtte træffe forskellige valg som havde konsekvenser for dem, og der var ikke nogen der kun var gode eller onde. De er mere komplicerede end det, og det kunne jeg godt lide.

Udover vennegruppen bliver vi også introduceret til flere hilaer (nogle har man allerede set i 1’eren) som nu er de blevet mere personlige. Det var spændende at se de andre folkefærd og hvordan deres kultur, historie og ageren var - også mod de andre kulturer. Ikke kun hilaerne bliver beskrevet mere, Mittet udvider også universet mere undervejs i fortællingen. Både lande og fælles konflikter bliver fortalt, og de nye informationer om universet, holder læserens nysgerrighed.

Vildhunden & panteren var meget spændende og i min optik endnu bedre end etteren. Bogen er fuld af aktion, kærlighed, venskab, angst, krig og splid. Selvom at bogen er fyldt med aktion har Mittet også fokus på dramatikken, kærligheden og forholdet mellem vennerne, som virkelig bliver sat på prøve.
Endnu engang har Mittet skrevet en fantasifuld fantasyfortælling som drager én ind i hendes univers, og jeg kan ikke vente med at læse den sidste bog i Morika-trilogien. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar