lørdag den 27. august 2016

Louisiana Literature 2016



Jeg drog igen i år mod Humlebæk for at deltage i museet Louisianas litteratur festival. Jeg har været afsted to gange før, for nogle år tilbage. De to forrige gange var succeser, og jeg var derfor spændt på om denne gang ville leve op til mine forventninger. Festivallen foregik fra torsdag til søndag i sidste uge (uge 33). 

Jeg havde på forhånd købt forfatternes bøger, og deltog på festivallens første dag, torsdag. Jeg havde kun et punkt på mit program og det var at se en oplæsning med 3 forfattere. Oplæsningen var med forfatterne Nell Zink, Chigozie Obioma og Hanya Yanagihara.  Jeg havde hjemmefra glædet mig meget til at se og høre Obioma og Yanagihara, da jeg vidste at deres bøger "The Fishermen" og "A Little Life" havde været nomineret til fine bogpriser. Nell Zink havde jeg aldrig hørt om før arrangementet, men hun overraskede mig positivt med hendes humor. Til oplæsningen fortalte forfatterne ikke så meget om deres bøger, det var mere en mulighed for at høre et afsnit fra deres bøger, og se dem. Bagefter fik jeg mine bøger signeret af Obioma og Yanagihara som begge var meget søde og venlige, og jeg var noget starstruck. 

Om fredagen havde jeg planlagt flere ting, men disse planer blev ændret i sidste øjeblik da Ali Smith desværre aflyste, og jeg kom derfor (igen) ikke til at høre hende. Ali Smith var hovednavnet på mit program. 
Jeg så den norske forfatter Karl Ove Knausgård, som jeg længe har været nysgerrig på at høre. Jeg har endnu ikke læst hans bøger, men jeg ved at han er meget populær. Og det var han skam også! Der var mange mennesker der ligesom mig, gerne ville høre Knausgård, og jeg fik derfor en siddeplads uden for synsvidde. Det gjorde dog ikke noget da vejret var rigtig godt, og jeg sad og nød den smukke udsigt over Hven, mens at jeg hørte Knausgård fortælle om sin nyeste bog "Om foråret".  Efter Knausgårds interview fik jeg min bog signeret, og det var tydeligt at se, at han var meget populær med den lange kø som dannede sig bag mig.
Lige efter Knausgård skulle Nell Zink interviewes på samme scene. Eftersom at jeg havde hørt hende aftenen forinden, besluttede jeg mig for at jeg ville høre hende tale om sin bog ”Mislaid”. Det var en meget spontan beslutning, men det er også dét jeg så godt kan lide ved festivallen. Der foregår hele tiden noget rundt omkring som man kan se, og man får derfor også stiftet bekendskab til nye forfattere som man måske aldrig har hørt om før. Dette var tilfældet for mig med Nell Zink. Hun var meget sjov, lidt grov og sagde tingene som hun mente at de var. Hun kom ind på de homoseksuelle (som også bogen handler om: En homoseksuel mand og kvinde bliver gift og får børn) og de sorte i syden i USA. Det var meget morsomt at høre hende tale om hendes bog, men det var også meget tankevækkende, da hun også kom ind på emner som racisme, regeringen og kritiserede hvordan at nogle ting fungerer i USA i dag. 
Planen var derefter at jeg skulle have hørt Hanya Yanagiharas interview men mine planer blev lavet om. Jeg så derfor Yanagihara i mandags i Politikens Boghal, som dog intet havde med festivallen af gøre. Her fortalte hun om hvordan det var at skrive om en gruppe drengevenner, og hvordan mandlige venskaber er på en bestemt nåde, og at de ikke kan udtrykke sig på samme måde som kvinder kan. Det var spændende at høre hende tale om bogen "Et lille liv" og jeg kan ikke vente med at læse den!

Det var alt i alt et par rigtig gode dage og jeg er glad for at jeg tog af sted. Selvom at jeg har været afsted to gange før, overrasker det mig lige meget hver gang hvor hyggeligt arrangementet er. Man nyder stille og roligt de spændende interviews, udsigten og den fantastiske beliggenhed. Jeg er vild med at jeg hver gang jeg har været afsted, får jeg stiftet bekendtskab med nye forfattere. 

2 kommentarer:

  1. Lyder til at have været en skøn tur!
    Håber sådan at jeg kan komme med næste år :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var en rigtig god tur :-) Du må virkelig tage af en gang, det er så fint og hyggeligt at være på Louisiana!

      Slet