søndag den 24. september 2017

"Jernkongen" af Julie Kagawa (Iron Fey sagaen #1)

Org. titel: The Iron King - Forlag: HarperCollins Nordic - Udgivet: 2017 - Sidetal: 368 - Sprog: Dansk - Org. Sprog: Engelsk
Anmeldereksemplar fra HarperCollins Nordic. 4/5 stjerner


"Meghan Chase har en skæbne, som hun aldrig havde forestillet sig. Lige siden hendes far forsvandt for øjnene af hende for 10 år siden, har hun følt, at hun var lidt forkert. Hun har ikke rigtig passet ind, hverken i skolen eller derhjemme. Da en mørk fremmed begynder at holde øje med hende - og hendes bedste ven pludselig bliver mærkelig overbeskyttende, ved hun at noget er galt. Men hun kunne aldrig have gættet sig til sandheden - at hun er datter af en mystisk elverkonge, og at hun er en brik i et større magtspil. Nu har hun et valg; hvor langt vil hun gå for at redde dem hun elsker, og for at stoppe en ondskab, som intet magisk væsen nogensinde har vundet imod."

Første gang jeg hørte om "Jernkongen", var da jeg sidste år mødte Julie Kagawa til et forfatterarrangement hos HarperCollins Nordic omkring hendes serie "Sagaen om Talon". Allerede dengang var jeg meget spændt på at læse serien, og jeg er bestemt ikke blevet skuffet. 

Da Meghans far forsvinder på hendes 6-årige fødselsdag, fra det ene øjeblik til det andet, er hun sikker på, at der er tale om noget uforklarligt. 10 år senere, dagen før hendes 16-årige fødselsdag, sker der mærkelige ting omkring hende. Meghan begynder at se ting i træer og garderobeskabe, og da hun skal hjælpe Scott Waldron, skolens populære fyr, med lektiehjælp, sker der nogle meget uventede ting. Dagen bliver bare mere og mere mærkelig, og da Ethan, hendes lillebror, bliver skiftet ud med en skiftning på hendes fødselsdag, er den verden som hun kender, forandret forevigt. 
Robbie, hendes bedste ven, er heller ikke helt hvem hun tror han er, da hun finder ud af at han er en meget kendt alf fra Shakespeares "En skærsommernatsdrøm". Meghan og Robbie begiver sig sammen ud for at finde Ethan, og for at kunne dette, skal de til "alfeland" også kaldet Aldrigaldrig. 

"Det eneste, du fortæller mig, er, at jeg ikke vil forråde mine venner eller min familie. Hvis det er en svaghed, er det en, jeg gerne vil have."

Jeg kunne godt lide Meghan som hovedperson. Nogle af hendes reaktioner og valg kunne godt være lidt irriterende undervejs, men jeg synes egentlig at det passede meget godt i forhold til alt det hun er igennem. Hun vil gøre alt for at finde sin lillebror, om det så er igennem uhyggelige grotter og forbi monstre. Meghan er som karakter en helt almindelig teenager, og jeg er glad for at Kagawa ikke gjorde hende alt for badass men stadig normal med en skepsis overfor de nye omgivelser. Hun tager ikke alt for gode varer og finder sig heller ikke i alt, på trods af at hun er det eneste menneske i den mærkelige verden. 
Hendes bedste ven Robbie, også kaldet Puck, var sådan en fryd at læse om! Han var sjov og rigtig kæk, og kom med mange sjove jokes igennem historien. Han løftede historien meget. 
På sin søgen efter sin lillebror møder Meghan også en ung vinterprins kaldes Ash. Jeg kan godt forstå at hvis mange er vilde med Ash - den mørke, "brooding" type. Jeg synes at Ash passede fint ind i historien, men jeg var ikke så overbevist omkring hele "vi har lige mødt hinanden, men du er min soulmate"-delen i historien. 
Sidst men ikke mindst, møder vi også en snu og udspekuleret talende kat kaldet Grimalkin, som jeg ikke kunne få nok af!

Jeg er vild med det universet som Kagawa har skabt. Aldrigaldrig er en helt anden verden end menneskenes. Aldrigaldrig er et mørkt, farligt og mystisk sted, opdelt i hoffer mellem alferne. Det er fyldt med uhyggelige væsener som gobliner, alfer, talende katte, lygtemænd, tangmonstre og sirener - der alle gerne vil lokke og fange Meghan. 

Kagawas skrivestil suger virkelig én ind i universet, med hendes indlevende beskrivelser af verdenerne. Det bliver ikke på noget tidspunkt forvirrende med hofferne.
Jernkongen er letlæst og man kommer hurtigt igennem den, da den er fyldt med aktion og drama. Den er aldrig kedelig, da den ene begivenhed overtager den anden. Der er masser af overraskelser og twist igennem historien. 

"Feyerne er magiske, lunefulde, ulogiske og uforklarlige. Videnskab kan ikke bevise alfernes eksistens, derfor eksisterer vi naturligvis ikke. Den slags ikke-tro er fatal for alfer." 

Det eneste jeg havde lidt problemer med i bogen, var omkring ordvalg. Under læsningen blev jeg lidt forvirret af hvordan ordene fey, alf og elver blev brugt om den samme beskrivelse. Det havde været fint hvis man havde valgt ét ord og holdt sig til dette igennem bogen. 

Jernkongen er en en fortryllende og mørk fortælling, sprængfyldt med aktion så den er svær at lægge fra sig.  Jeg kan slet ikke vente med at fortsætte serien!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar